Door Dieter van Spaandonk

 

Het voorjaar is inmiddels echt begonnen en morgen gaat de 100ste editie van Vlaanderens mooiste van start. Dit grote evenement mag natuurlijk niet ontbreken in deze serie. Dus gaan we weer kijken wat het geld verwacht van een van de mooiste wedstrijden van het seizoen. 

Nog een keer het stappenplan van deze serie (voor een begrippenlijst kunt u terecht bij het eerste artikel over de Omloop het Nieuwsblad).

  1. Ik ga de odds van verschillende bookies vergelijken om zo een gemiddelde te krijgen.
  2. Aan de hand van deze odds zet ik stakes in.
  3. Vervolgens toon ik de top tien van de bookies en zal ik deze top tien analyseren en een voorspelling doen van het aantal renners dat op de goede plaats staat wanneer je de werkelijke top 10 vergelijkt met die van de bookies.

We beginnen met het kijken naar  de top tien van deze wedstrijd, als we de odds moeten geloven. We kijken hier naar de gemiddelde odds van drie verschillende sites:

No. Renner Ploeg Odds
1. Fabian Cancelarra Trek-Segafredo 3.75
2. Peter Sagan Tinkoff 5.00
3. Greg van Avermaet BMC Racing Team 8.67
4. Michael Kwiatkowski Team Sky 11.33
5. Sep Vanmarcke Team LottoNL-Jumbo 12.00
6. Alexander Kristoff Team Katusha 12.00
7. Geraint Thomas Team Sky 17.00
8. Zdenek Stybar Etixx-Quickstep 20.33
9. Nikki Terpstra Etixx-Quickstep 21.00
10. Tiesj Benoot Lotto-Soudal 25.33

*de odds van Thomas zijn een gemiddelde van maar twee sites omdat de derde site hem niet aanbood als potentiële winnaar

Wat valt er op aan deze top tien?:

  • Fabian Cancelarra is favoriet
  • De lijst bestaat uit 8 verschillende nationaliteiten
  • Van die nationaliteiten staat alleen België er meermaals op (3 keer)
  • Ondanks dat Thomas nog geen klassieker reed staat hij wel op plek 7
  • De odds van Cancelarra zijn opvallend laag voor zo’n belangrijke wedstrijd 

Nu komt weer het stuk waar we gaan inzetten.

Dit keer zet ik weer gewoon één stake in op de eerste vijf renners en een halve stake op de laatste vijf. Ik ben dus sowieso 7.5 stakes kwijt en ik win “geld” terug afhankelijk van wie de koers wint. Een voorbeeld om dit te verduidelijken:

Fabian Cancelarra wint:

Ik zou dan 3.75 stakes verliezen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + -0.5 (inzet op de laatste vijf) * 5) + 1 (inzet op Cancelarra) * 3.75 (odds Cancelarra) = 3.75 – 7.5 = -3.75

Nikki Terpstra wint:

Ik zou  dan 3 stakes winnen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + -0.5 (inzet op de laatste vijf) * 5) + 0.5 (inzet op Terpstra) * 21 (odds Terpstra) = 10.5 – 7.5 = 3

Je ziet dus dat ik verlies maak als Cancellara wint, omdat mijn totale inzet 7.5 is en ik bij een overwinning van Cancellara maar 3.75 terugkrijg. Wanneer Terpstra echter wint, levert mij dit geld op, omdat mijn totale omzet 7.5 is en ik bij een overwinning van Terpstra 10.5 terugkrijg

Mijn voorspelling, als het gaat om de overeenkomsten tussen de top 10 van de bookies en de werkelijke top 10, is dat er 3 overeenkomsten zijn. Ik denk dat er wel veel namen overeenkomen in beide top 10’s, maar ik denk dat ze niet per se op de goede plek staan. Een voorbeeld:

Cancelarra wint de sprint van een groep van vijf, Sagan wordt wederom tweede en achter dit groepje wint Kristoff de sprint van de achtervolgers. Is dit het geval dan zou ik goed gegokt hebben, want dat zou betekenen dat Cancelarra (eerste), Sagan (tweede) en Kristoff (zesde) op dezelfde plek eindigen in zowel de oficele top 10 als de top 10 van de bookies

Zal ik winnen of verliezen?

Voor de duidelijkheid nog even een tabel om de weddenschappen van “Vlaanders Mooiste” op een rijtje te zetten.

Renner Inzet Odds Potentiele winst
Fabian Cancelarra 1 3.75 -3.75
Peter Sagan 1 5.00 -2.5
Greg van Avermaet 1 8.67 1.17
Michael Kwiatkowski 1 11.33 3.83
Sep Vanmarcke 1 12.00 4.5
Alexander Kristoff 0.5 12.00 -1.5
Geraint Thomas 0.5 17.00 1
Zdenek Stybar 0.5 20.33 2.67
Nikki Terpstra 0.5 21.00 3
Tiesj Benoot 0.5 25.33 5.17
Iemand anders 0.5 0 -7.5

 

Tot slot is het interessant om te kijken welke strategie het beste werkt voor het voorspellen van wedstrijden:

  • De “Follow the money” strategie van mij.
  • De “Statistische voorbeschouwingen” van Kai & Velofacts.

We voegen een competitief element toe door aan het einde van de klassiekers elke wedstrijd, die werd voorbeschouwd door ons beiden, te vergelijken en dan te kijken wie de beste voorspelling heeft gemaakt. Let the games begin!