Door Dieter van Spaandonk

 

Een gokje wagen: Milaan – Sanremo

Omloop het Nieuwsblad ligt inmiddels al ver achter ons en het eerste monument van dit jaar staat voor de deur, Milaan- Sanremo. Ik zal de nabeschouwing van mijn “follow the money” stukken openbaren na het klassieker seizoen zo blijft het overzichtelijk en zijn de resultaten beter met elkaar te vergelijken.

Nog een keer het stappenplan van deze serie (voor een begrippenlijst kunt u terecht bij het eerste artikel over Omloop het Nieuwsblad).

  1. Ik ga de odds van verschillende bookies vergelijken om zo een gemiddelde te krijgen.
  2. Aan de hand van deze odds zet ik stakes in.
  3. Vervolgens toon ik de top tien van de bookies en zal ik deze top tien analyseren en een voorspelling doen van het aantal renners dat op de goede plaats staat wanneer je de werkelijke top 10 vergelijkt met die van de bookies.

We beginnen met het kijken naar  de top tien van deze wedstrijd, als we de odds moeten geloven. We kijken hier naar de gemiddelde odds van drie verschillende sites:

No. Renner Ploeg Odds
1. Alexander Kristoff Katusha 4,83
2. Peter Sagan Tinkoff 6.33
3. Michael Matthews Orica GreenEDGE 7.16
4. Fernando Gaviria Etixx-Quick step 9.00
5. Fabian Cancelarra Trek-Segafredo 9.66
6. Nacer Bouhanni Cofidis 12.66
7. Greg van Avermeat BMC Racing Team 14.66
8. Edvald Boasson Hagen Team Dimension Data 16.33
9. Mark Cavendish Team Dimension Data 26.00
10. Zdenek Stybar Etixx-Quick step 30.33

 

Wat valt er op aan deze top tien?:

  • Alexander Kristoff is favoriet
  • De eerste 8 renners zijn allemaal van een verschillende ploeg
  • Er staan geen Sky renners in de top 10
  • Het wonderkind Fernando Gaviria heeft verrassend lage odds (kan aan de hype liggen)
  • Na Edvald Boasson Hagen kelderen de odds 

Nu komt weer het stuk waar we gaan inzetten.

Dit keer zet ik alleen één stake in op de eerste vijf renners en laat ik de laatste vijf voor wat ze zijn. Dit om mijn mogelijke winst te vergroten. Ik ben dus sowieso 5 stakes kwijt en ik win “geld” terug afhankelijk van wie de koers wint. Een voorbeeld om dit te verduidelijken:

Alexander Kristoff wint:

Ik zou  dan 0.17 stakes verliezen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + 1 (inzet op Kristoff) * 4.83 (odds Kristoff) = 4.83 – 5 = -0.17)

Fernando Gaviria wint:

Ik zou  dan 4 stakes winnen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + 1 (inzet op Gaviria) * 9 (odds Gaviria) = 9 – 5 = 4)

Je ziet dus dat ik verlies maak als Kristoff wint, omdat mijn totale inzet 5 is en de odds van Kristoff maar 4.83 zijn. En winst maak als Gaviria zou winnen, omdat mijn totale inzet 5 is en de odds van Gaviria 9 zijn.

Mijn voorspelling, als het gaat om de overeenkomsten tussen de top 10 van de bookies en de werkelijke top 10, is dat er overenkomsten zijn. Dit lijkt best hoog, maar omdat de top vijf van de bookies bijna identiek is aan de top vijf van vorig jaar denk ik dat deze voorspelling wel eens te voorzichtig kan zijn.  Een voorbeeld:

Kristoff verslaat Sagan, Matthews, Gaviria en Cancelarra in de sprint, in deze volgorde. Is dit het geval dan zou ik goed gegokt hebben, want dat zou betekenen dat de bookies top 5 gelijk is aan de werkelijke top 5  =  vijf renners op de juiste plek als je de odds top tien en de “echte” top tien naast elkaar legt.
Zal ik winnen of verliezen?

 

Voor de duidelijkheid nog even een tabel om de weddenschappen van “La Primavera” op een rijtje te zetten.

Renner Inzet Odds Potentiele winst
Alexander Kristoff 1 4.83 -0.17
Peter Sagan 1 6.33 1.33
Michael Matthews 1 7.16 2.16
Fernando Gaviria 1 9 4
Fabian Cancelarra 1 9.66 4.66
Nacer Bouhanni 0 12.66 -5
Greg van Avermaet 0 14.66 -5
Edvald Boasson Hagen 0 16.33 -5
Mark Cavendish 0 26 -5
Zdenek Stybar 0 30.33 -5
Iemand anders 0 0 -5

 

Tot slot is het interessant om te kijken welke strategie het beste werkt voor het voorspellen van wedstrijden:

  • De “Follow the money” strategie van mij.
  • De “Statistische voorbeschouwingen” van Kai & Velofacts.

We voegen een competitief element toe door na elke wedstrijd, die wordt voorbeschouwd door ons beiden, te kijken wie de beste voorspelling heeft gemaakt. Let the games begin!