Door Dieter van Spaandonk

 

Het gaat er steeds meer op lijken dat Unibet de nieuwe sponsor wordt van de KNWU. Voor degene die niet weten wat Unibet is allereerst een korte uitleg. Unibet is een van oorsprong Scandinavisch online gokbedrijf dat zijn hoofdkantoor heeft op Malta. Unibet is een van de grootste online gokbedrijven ter wereld en heeft als grootste afzet markten Scandinavië, België en Nederland.

Gokken heeft in Nederland een wat twijfelachtig karakter. De ophef was dan ook groot toen de KNWU bekend maakte dat Unibet de nieuwe hoofdsponsor zou worden. Vaak denken mensen bij het woord “gokken” aan louche praktijken, rijke Chinezen of omkoopschandalen. Het gokken op voetbalwedstrijden, tenniswedstrijden, wielrenwedstrijden en andere sportevenementen is echter iets wat jijzelf ongetwijfeld ook weleens hebt gedaan. Voordat je bij jezelf te rade gaat wanneer je jezelf in de gokwereld hebt gewaagd, fris ik je geheugen even op: het WK 2014 en de Tour de France iedere zomer. Die leuke poultjes met vrienden, dat is ook gokken.
“Veilig” gokken

Vanwaar deze introductie? Ik wil jullie dit seizoen bij de hand nemen en wegwijs maken in de wereld van het gokken. Je kunt het eigenlijk het beste zien als voorspellen wie er gaat winnen op basis van statistiek geleverd door wedkantoren en gokbedrijven. Zie het als een introductie in de wereld van “veilig” gokken. Ikzelf heb redelijk wat ervaring in deze wereld vanwege een oude hobby van mij, namelijk het tippen van sport weddenschappen. Nooit met echt geld, enkel met stakes.
Het jargon uitgelegd

Voor de mensen die niet zo bekend zijn met het vakjargon van de online gokker hier een klein lijstje met termen en uitleg:

  • Bookies: een afkorting van het woord bookmaker.
  • Odds: de waarde van de weddenschap. Zie het als de kans die de bookmaker geeft aan een bepaalde uitkomst.

Voorbeeld: Als de odds twee zijn, krijg je twee keer je ingelegde geld terug wanneer deze voorspelling uitkomt.

  • Stakes: aangezien je niet met echt geld speelt, worden de getallen die je gebruikt stakes Als ik zeg dat ik twee stakes inzet dan bedoel ik geen twee euro, maar een abstract begrip dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Op deze manier kan ieder zijn eigen waarde toekennen aan een stake en op die manier zien hoeveel hij zou winnen/verliezen als hij écht geld had ingezet.
  • Bankroll: dit is het totaal bedrag dat je te besteden hebt aan weddenschappen. Dus stel dat ik ga gokken en ik stel een max in van 1000 euro, dan is mijn bankroll dus 1000 euro. De bankroll wordt vaak gebruikt om de waarde van een stake uit te rekenen. Een stake is dan 1% en je bankroll is dan 100%. In het genoemde voorbeeld zou een stake dus tien euro waard zijn geweest.


Een gokje wagen: De Omloop het Nieuwsblad

Om deze serie af te trappen, starten we met de eerste klassieker van het seizoen: De Omloop het Nieuwsblad.

  1. Ik ga de odds van verschillende bookies vergelijken om zo een gemiddelde te krijgen.
  2. Aan de hand van deze odds zet ik stakes
  3. Vervolgens zet ik de top tien van de bookies en zal ik deze top tien analyseren en een voorspelling doen van het aantal renners dat op de goede plaats staat wanneer je de werkelijke top 10 vergelijkt met die van de bookies.

We beginnen met het kijken naar  de top tien van deze wedstrijd, als we de odds moeten geloven. We kijken hier naar de gemiddelde odds van twee verschillende sites:

No. Renner Ploeg Odds
1. Greg van Avermaet BMC Racing Team 6.50
2. Alexander Kristoff Katusha 7.00
3. Tom Boonen Etixx-Quick Step 8.50
4. Peter Sagan Tinkoff 9.00
5. Niki Terpstra Etixx-Quick Step 9.50
6. Tiesj Benoot Lotto Soudal 13.00
7. Philippe Gilbert BMC Racing Team 13.50
8. Stijn Vandenbergh Etixx-Quick Step 18.00
9. Edward Theuns Trek-Segafredo 26.00
10. Luke Rowe Team Sky 28.50

 

Wat valt er op aan deze top tien?:

  • Greg van Avermaet is favoriet
  • Er staan drie Etixx renners in de top 10
  • Er is een duidelijks scheiding tussen de eerste vijf favorieten en de laatste vijf

Nu zijn we toe aan het leukste stuk van dit artikel. Het inzetten van “geld”. We gaan echter geld inzetten zonder dat we het kwijt kunnen raken, door middel van de stakes. Ik ga eigenlijk altijd uit van een bankroll van honderd. Dit is makkelijk rekenen en zorgt ervoor dat je stake één is.

Ik doe hier net of ik één stake inzet op de eerste vijf renners in de tabel hierboven en een halve stake op de laatste vijf renners. Ik ben dus sowieso 7,5 stakes kwijt en ik win “geld” terug afhankelijk van wie de koers wint. Een voorbeeld om dit te verduidelijken:
Greg van Avermaet wint:

Ik zou  dan 1 stake verliezen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + -0.5 (inzet op de laatste vijf) * 5 + 1 (inzet op Van Avermaet) * 6.5 (odds Van Avermaet) = 6.5 – 7.5 = -1)

Edward Theuns wint:

Ik zou  dan 5.5 stake winnen, want: (-1 (inzet op de eerste vijf) * 5 + -0.5 (inzet op de laatste vijf) * 5 + 0.5 (inzet op Theuns) * 26 (odds Theuns) = 13 – 7.5 = 5.5)
Je ziet dus dat ik verlies maak als Van Avermaet wint, omdat mijn totale inzet 7.5 is en de odds van Van Avermaet maar 6.5 zijn. En winst maak als Theuns zou winnen, omdat mijn totale inzet 7.5 is en de odds van Theuns maar liefst 26.

Tot zover het echte gokmechanisme. Ik ga nu wat dingen toevoegen die het interessanter maken. Ik ga deze odds top tien veranderen in een echte top tien en ik ga kijken hoeveel er van de odds top tien klopt als het stof is opgetrokken na de wedstrijd van zaterdag. In feite ga ik dus kijken in hoeverre je kunt vertrouwen op de bookmakers, oftewel in hoeverre je “The money moet followen”.

Om toch een beetje bij het gokelement te blijven ga ik ook een voorspelling proberen te doen van het aantal renners dat op de goed plek staat in de odds top tien. Ik gok dat er twee overeenkomsten tussen de odds top tien en de werkelijke top tien zijn als de wedstrijd zaterdag is gefinisht en de top tien bekend is. Een voorbeeld:

Greg van Avermaet wint en Alexander Kristoff wordt tweede  =  Twee  renners op de juiste plek als je de odds top tien en de “echte” top tien naast elkaar legt.
Zal ik winnen of verliezen?

Als de wedstrijd verreden is zal ik de resultaten in een vervolg artikel bespreken en dan kunnen we vooruit kijken naar de volgende wedstrijden. Ik ga proberen aan het einde van het seizoen in de plus te eindigen. Hiermee hoop ik aan te tonen dat de Follow the money strategie een goede is. Ook streef ik ernaar om zoveel mogelijk overeenkomsten te vinden tussen de odds top tien en de echte top tien.

Voor de duidelijkheid nog even een tabel om de weddenschappen van “De Omloop” op een rijtje te zetten.

Renner Inzet Odds Potentiele winst
Greg van Avermaet 1 6.5 -1
Alexander Kristoff 1 7 -0.5
Tom Boonen 1 8.5 1
Peter Sagan 1 9 1.5
Niki Terpstra 1 9.5 2
Tiesj Benoot 0.5 13 -1
Philippe Gilbert 0.5 13.5 -0.75
Stijn Vandenbergh 0.5 18 1.5
Edward Theuns 0.5 26 5.5
Luke Rowe 0.5 28.5 6.75
Iemand anders 0 0 -7.5

 

Tot slot is het interessant om te kijken welke strategie het beste werkt voor het voorspellen van wedstrijden:

  • De “Follow the money” strategie van
  • De “Statistische voorbeschouwingen” van Kai & Velofacts.

We voegen een competitief element toe door na elke wedstrijd, die wordt voorbeschouwd door ons beiden, te kijken wie de beste voorspelling heeft gemaakt. Let the games begin!